Діяльність ІРЦ Запорізької області

Наради ІРЦ 

Наприкінці вересня згідно плану роботи інклюзивно-ресурсного центру по Олександрівському району м.Запоріжжя директором Тетяною ОЧЕРЕТАНЮК були проведені наради з керівниками закладів освіти Олександрівського району. 

Під час нарад були розглянуті актуальні питання щодо співпраці ІРЦ із закладами освіти, підведені підсумки спільної взаємодії з командами психолого-педагогічного супроводу, педагогами, батьками. 🌻

🎯Актуалізували: 

✅особливості роботи в проведенні систематичних онлайн зустрічей для педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами; 

 ✅ умови та вимоги щодо проведення  комплексної оцінки (онлайн) під час воєнних дій;

 ✅особливості надання корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП в умовах воєнного стану; 

✅співпраця з батьками;

🔰Ознайомилися з організацією роботи ІРЦ в наступному році: 

📌графік проведення комплексної оцінки дітей, 📌проведення повторних комплексних оцінок;📌надання корекційно-розвиткових послуг та консультацій педагогам та батькам щодо особливостей роботи з дітьми з ООП.


Онлайн-нарада
25.09.2023 директор інклюзивно-ресурсного центру по Олександрівському району м.Запоріжжя Тетяна ОЧЕРЕТНЮК провела онлайн нараду “Співпраця ІРЦ з вчителями-логопедами логопедичних пунктів в умовах воєнного стану” з вчителями - логопедами логопедичних пунктів району. 
Учасники заходу
🔰актуалізували знання з наступних питань:
✅особливості роботи логопедичних пунктів в поточному навчальному році; 
✅дотримання вимог оформлення документації; 
✅напрями індивідуальної корекційної роботи у відповідності до структури мовленнєвого порушення; 
✅співпрацю з батьками; 
✅ресурси дистанційного навчання у подоланні мовних бар’єрів. 
🔰обмінялися досвідом щодо: 
📌обстеження розвитку дітей в очній, змішаній формах; 
📌комплектування груп та узгодження розкладу занять;
📌організації індивідуальних консультацій для дітей з мовленнєвими труднощами, педагогами та батьками.
🔰отримали рекомендації щодо використання онлайн-платформ, інструментів дистанційної взаємодії.


Робота команди психолого – педагогічного супроводу дітей з ООП в умовах інклюзивного навчання

 22.09.2023 відбулося онлайн-засідання команди психолого-педагогічного  супроводу дітей з особливими освітніми  потребами Оріхівського  КЗ «НВК № 2 ім. В.А. Лазаряна», до якого долучилися фахівці КУ «Інклюзивно – ресурсний центр» Оріхівської міської ради (директор Ліана КОРОТКОВА).

Впродовж зустрічі розглядалися такі питання:

- визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;

- розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини; 

- надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання; 

- створення належних умов для включення дітей з ООП в освітнє середовище; 

- проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання; 

- проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини; 

 - формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.

 Фахівці (консультанти) ІРЦ поспілкувалися з усіма членами команди супроводу, в тому числі і з батьками, та надали консультації щодо подальшої  якісної та ефективної роботи. 

Ми дякуємо адміністрації закладу освіти, педагогічним працівникам інклюзивних класів  та всім  членам команди за їхню турботу про дітей з ООП та  ефективну  співпрацю.

                                                                        За інформацією КУ «ІРЦ» ОМР


Онлайн-зустріч  

21.09.2023 згідно робочого плану, в Олександрівському ІРЦ відбулася  чергова онлайн-зустріч фахівців (консультантів) центру з педагогами закладів освіти, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. Зустріч пройшла в гарному настрої, на позитивній ноті, наповнюючи учасників заходу зарядом енергії та натхнення - що є на сьогоднішній день головним критерієм для психологічної та моральної підтримки наших фахівців, педагогів, партнерів. Акценти комунікації: нормативні орієнтири інклюзивної освіти у 2023-2024 році (Тетяна ОЧЕРЕТНЮК, директор центру); напрями співпраці ІРЦ і закладів освіти у 2023-2024 навчальному році (Світлана СОКОЛЕНКО, фахівець (консультант)); про проєкт SpeakTX - цифрову логопедичну платформу, що спрямована на поліпшення доступу українських дітей до логопедичних послуг (Вікторія АПУХТІНА), викладач факультету соціальної педагогіки та спеціальної освіти ЗНУ;  ментальне здоров’я: ресурси збереження (Вікторія ПОНОМАРЕНКО,фахівець (консультант).


Засідання команди психолого – педагогічного супроводу дітей з ООП

18.09.2023 року фахівці КУ «ІРЦ» Оріхівської міської ради (директор Ліана Короткова) взяли участь в засіданні команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в КЗ ОЗЗСО «Сузір’я»

Впродовж зустрічі кожен фахівець надав пропозиції та рекомендації педагогічним працівникам закладу освіти, які потребують особливої уваги при створенні та реалізації ІПР. Члени команди супроводу затвердили програми розвитку та індивідуальні навчальні плани осіб з ООП на 2023-2024 навчальний рік після двотижневого спостереження та вивчення особливостей розвитку учнів. Також батьки та педагоги отримали консультації від фахівців (консультантів) ІРЦ. 

Засідання команди супроводу

Участь у засіданні команди психолого-педагогічного супроводу - одне з головних завдань ІРЦ. Цього тижня директор Тетяна ОЧЕРЕТНЮК, фахівці (консультанти) Вікторія ПОНОМАРЕНКО, Тетяна ШВЕДУН інклюзивно-ресурсного центру по Олександрівському району м. Запоріжжя долучилися до засідань команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти, а саме Запорізької гімназії №1 ім. Т.Г. Шевченка та Технічного ліцею.

Питання, які розглядалися:

 🔰висновки про комплексну оцінку;

🔰 навчальні труднощі осіб з ООП; 

🔰ІПР - ключові питання професійної комунікації


Консультації команд психолого-педагогічного супроводу фахівцями ІРЦ

08-15.09.2023 фахівцями інклюзивно-ресурсного центру по Шевченківського району (директор Богдан СІЧКАР) були проведені зустрічі з учасниками команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти Шевченківського району щодо співпраці та обміну знаннями.  

    На початку консультації учасники заходу зосередились на теоретичних основах інклюзивної освіти, обговорюючи ключові концепції та методи роботи з учнями з різними особливими освітніми потребами. Таким чином було досягнуте загальне розуміння цілей та принципів інклюзивної освіти. Згодом обговорення перейшло до практичних аспектів. Команди психолого-педагогічного супроводу ділилися своїм досвідом та кращими практиками у підтримці учнів з особливими освітніми потребами. Фахівці інклюзивно-ресурсного центру висвітлили своє бачення реалізації ІПР та ІНП, розповіли про успішні практики та програми впровадження інклюзивного навчання.

Проведені консультації - не лише обмін досвідом, але й ключ до успіху у створенні дієвої системи освіти, відкритої для всіх дітей.


Дистанційне навчання

14.09.2023 фахівці ІРЦ по Заводському району (в.о. директора Олена ЗАРУБІНА) долучилися до засідання професійної спільноти педагогів району, які працюють в інклюзивних класах. Спікер заходу вчитель-реабілітолог ІРЦ Юрій ЮРЧЕНКО висвітлив питання організації фізичної активності учнів з ООП в умовах дистанційної форми здобуття освіти.

В якості спікера був запрошений вчитель-реабілітолог Юрченко Юрій Володимирович. Він виступив з доречною і сьогоденною промовою "Організація фізичної активності учнів з ООП в умовах дистанційної форми здобуття освіти". Розкривши позитивні моменти дистанційного навчання учнів та проблеми, з якими стикаються діти з ООП, Юрій Володимирович представив слухачам відеоприклади рухових вправ, якими займається під час дистанційних корекційно-розвиткових занять з дітьми та їх батьками. Він наголосив на тому, що саме батькам сьогодні доводиться брати на себе нову роль у зв'язку зі зміною формату занять, а саме: організувати дитину, керувати її діями під контролем реабілітолога, підготувати дидактичний матеріал та обладнання із підручних матеріалів, а головне - полегшити період адаптації, не кидати спроб займатись, навіть, якщо не відразу все вдається.

Також Юрій Володимирович поділився головними принципами корекційно-розвиткової роботи з дітьми:

  • рух не просто заради руху, а заради розвитку;

  • приєднання "роблю+говорю";

  • від простого до складного;

  • перемежування рухів загальної та дрібної моторики.

Слухачі, серед яких були асистенти вчителів, педагоги-предметники та корекційні педагоги, були вдячні за розкриту тему і наробки, які можна включити у власну практику.

У подальшому ІРЦ по Заводському району планує проведення подібного заходу для батьків, які виховують дітей з фізичними та функціональними (моторними) труднощами.

Особливості організації інклюзивного навчання

07.09.2023 фахівцями КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Кам’янської селищної ради (директор Олена ГОЛОВКІНА) у форматі Zoom-конференції  був організований онлайн захід “Особливості організації інклюзивного навчання у 2023-2024 н.р.” для учасників команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти Кам’янської, Комиш-Зорянської, Смирновської ТГ Пологівського району.

Учасники заходу обговорили особливості організації інклюзивного навчання у 2023/2024 н.р., звернувши особливу увагу на основні етапи надання всебічної підтримки дітям з ООП, особливості організації освітнього процесу в умовах війни та побудову ефективної взаємодії ІРЦ і закладів освіти у питаннях якісного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

Соціальне партнерство

    Інклюзивно-ресурсні центри по Олександрівському  та Вознесенівському районах (директори Тетяна Очеретнюк та Оксана Каптюх) м. Запоріжжя долучилися до співпраці з ГО. Запорізька міська молодіжна громадська організація «СТЕП» (Стратегії і технології ефективного партнерства) виграла міжнародний грант на надання послуг із захисту і підтримки дітей з груп найвищого ризику у Запорізькій області. Проєкт для запорізьких дітей реалізується за сприянням Запорізької міської ради та БО «Street Child Ukraine» за фінансової підтримки Управління ООН з координації гуманітарних справ (УКГС) у рамках Гуманітарного фонду України.

    В рамках проєкту представники ГО «СТЕП» разом з ІРЦ залучають дітей з особливими освітніми потребами та ВПО, які живуть в умовах війни, до участі у розважальних, пізнавальних та розвиваючих заходах для психосоціальної підтримки дітей. Фахівці ІРЦ є координаторами заходів, інформують про місце та дату проведення, забезпечують відповідну категорію. На дітей очікують цікаві екскурсії, майстер-класи, спортивні активності та руханки. Пропозицією від фахівців ІРЦ є пізнавально-розважальний захід "ШКОЛА СУПЕРГЕРОЇВ". Далі буде … 

Детальна інформація на сайті

https://www.stepngo.in.ua/novyny/


Вітаємо!


06.09.2023 відбулася УРОЧИСТА ЦЕРЕМОНІЯ нагородження учасників обласної виставки «Освіта Запорізького краю 2023» та презентація #електронної_збірки «Освітній фронт. Незламні педагоги», в яку увійшов допис Тетяни ОЧЕРЕТНЮК, директора Інклюзивно-ресурсного центру по Олександріському району м. Запоріжжя. Емоційно, з почуттям вдячності авторка розповідає про професійну діяльність у важкі часи фахівців центру, підтримку ВПО, педагогів закладів освіти, батьків, згуртованість колективу, стійкість та соціальну відповідальність. Віримо в ПЕРЕМОГУ! Дякуємо ЗСУ!


05.09.23р. фахівцями Василівського ІРЦ (директор Алла НЕСТОР) була проведена онлайн-нарада для осіб, відповідальних за організацію інклюзивного навчання в закладах освіти Василівської громади. 

Фахівці ІРЦ ознайомили учасників наради з методичними рекомендаціями щодо організації освітнього процесу дітей з ООП у 2023/2024 н.р., окреслили спільні напрями діяльності на новий навчальний рік, проаналізували основні підходи щодо написання ІПР. По завершенню наради всі учасники дійшли висновку, що від спільних зусиль громади, влади, колективів закладів освіти, батьків та спеціалістів Василівського ІРЦ залежить результат розвитку освіти та підтримки дітей з ООП.


ВІТАЄМО!

Практичний психолог КУ “Новомиколаївський інклюзивно-ресурсний центр” Альона ЧУМАК отримала сертифікат про проходження міжнародного тренінгу для психологів закладів освіти    “Екстрене реагування, управління стресом, адаптація та інклюзія в умовах військової агресії”.

Практичний психолог КУ “Новомиколаївський інклюзивно-ресурсний центр” Альона ЧУМАК стала учасницею та отримала сертифікати про проходження міжнародного тренінгу для психологів закладів освіти    "Екстрене реагування, управління стресом, адаптація та інклюзія в умовах військової агресії».

Тренерами і наставниками виступили спеціалісти з Ізраїлю, які мають досвід роботи в умовах багаторічного збройного конфлікту. Це професор Йорам (Йорі) Гідрон,  експерт з медичної психології на факультеті соціального забезпечення та здоров'я Хайфського університету, Ізраїль та Орталь Сассон-Хаддад - педагог-психолог, експерт-інструктор, 17 років працювала в психологічних службах на півдні і поблизу сектора Газа. Досвід Ізраїлю по наданню практичної підтримки цивільному населенню в умовах війни важко переоцінити.  У командній роботі учасниці демонстрували  базові навички планування та реалізації програм ефективної підтримки дітей, батьків та педагогів як у школах, так і в повсякденному житті. Під час навчання також відпрацьовували і практичні навички щодо попередження ПТСР по протоколу МСІ. Кожна учасниця тренінгу по справжньому підзарядилася знаннями й позитивними емоціями і тепер готова випромінювати їх у закладах освіти своїх регіонів. Усі показали чудову командну й індивідуальну роботу в контексті психологічної реабілітації.

Фотозвіт


Вебінар «Реалізація індивідуальної траєкторії розвитку дітей з  особливими освітніми потребами в 2023-2024 н.р. Співпраця інклюзивно-ресурсного центру з закладами освіти міста Бердянська  та району»

29.08.2023 педагогами КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Бердянської міської ради було проведено вебінар на тему «Реалізація індивідуальної траєкторії розвитку дітей з  особливими освітніми потребами в 2023-2024 н.р. Співпраця інклюзивно-ресурсного центру з закладами освіти міста». Спікери: Тетяна МАЛУЄВА, директорка КУ «ІРЦ» БМР; Олена КІДАЛОВА та  Тетяна ТХОРЕНКО, фахівці КУ «ІРЦ» БМР. На заході були присутні 62 педагогічних  працівника ЗЗСО та ЗДО міста Бердянська та району.

План заходу

  1. Безпечне освітнє середовище. Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації.

  2. Алгоритм визначення освітніх труднощів у дітей раннього та дошкільного віку.

  3. Алгоритм визначення освітніх труднощів у дітей шкільного віку.

  4. Реалізація індивідуальної траєкторії  розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом адаптації та модифікації освітніх програм та навчальних планів. 

Директорка КУ «ІРЦ» БМР Тетяна Малуєва наголосила, що пріоритетними завданнями при організації навчального процесу є організація безпечного освітнього середовища. Звернула увагу, що діти з ООП та їх батьки/законні представники потребують особливої психоемоційної підтримки від педагогів, надала практичні рекомендації щодо здійснення постійних тренувань, одного з найважливіших способів підготовки  до реагування на надзвичайні ситуації.

Фахівець (консультант) з практичної психології  Олена Кідалова  ознайомила слухачів з алгоритмами визначення освітніх труднощів  у дітей різних вікових категорій. Спікерка  надала пояснення щодо методології визначення категорій (типологій) освітніх труднощів, маркерів та опитувальників для їх визначення у дітей І рівня підтримки ЗДО та ЗЗСО.

Для ефективної реалізації індивідуальної траєкторії  розвитку дітей з особливими освітніми потребами потрібно пам’ятати про адаптації та модифікації змісту освітніх програм та навчальних планів. Про це розповіла фахівець (консультант) з дефектології  Тетяна Тхоренко. Разом із слухачами було опрацьовано поради щодо планування роботи  при  модифікації змісту  освітніх програм.


Гостьова лекція
26.04.2023 в межах співпраці з Бердянським державним  педагогічним університетом, КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Бердянської міської ради було проведено гостьову лекцію «Диференціальна діагностика порушень фонаційного оформлення висловлювання: звуковимова» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти БДПУ. Майбутні фахівці отримали інформацію про диференціальну діагностику дислалій, ринолалій та дизартрій за локально-діагностичними ознаками. Спікер Тетяна МАЛУЄВА, директор ІРЦ, голова Ради роботодавців БДПУ кафедри прикладної психології та логопедії спеціальності 016 «Спеціальна освіта».
У рамках співпраці Бердянського ІРЦ з кафедрою прикладної психології та логопедії БДПУ постійно проводяться спільні інформаційно-просвітницькі та профорієнтаційні заходи, береться участь у обговоренні освітньо-професійних програм зі спеціальності «Спеціальна освіта» та  організовуються виробнича практика. У І кварталі 2023 року в дистанційному форматі для 32 здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта  БДПУ інклюзивно-ресурсним центром міста Бердянська було проведено 5 виробничих практик, за результатами надано характеристики діяльності здобувачів-практикантів.
У 2022-2023н.р. керівником Бердянського ІРЦ спільно з викладачами та студентами БДПУ було підготовлено 6 наукових статей для Міжнародних науково-практичних конференцій, які були опубліковані в збірниках науково-практичних видань. Публікації над якими працюють науковці та освітяни стосуються актуальних тем щодо особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, насамперед з порушенням мовлення, з затримкою психічного розвитку та з порушеннями інтелектуального розвитку.